Durica Katarina

"Benne vagyok pár projektben" - a leggyakoribb budapesti kamudumák

"Benne vagyok pár projektben" - a leggyakoribb budapesti kamudumák

By: DuricaKatarina 2016. október 28.

Ma nem elvitelre kértem a kávét. Leültem az egyetlen szabadon maradt asztalhoz, és elővettem a számítógépem, hogy ma írni fogok. Megnyitottam egy üres word dokumentumot, de nem bírtam koncentrálni a hangzavarban. Ingatlanügynökök…

A mellettem levő aztalnál két fickó ült, öltönyben, harmincasok lehettek.

-       Benne vagyok pár projektben! – mondta az egyikük, én meg elmosolyodtam.

screen_shot_2016-10-22_at_17_19_15.png

“Benne vagyok pár projektben” meg a “most nagy dobás előtt állok”, “van egy szuper ötletem, ha ez bejön…” a legklasszikusabb kamudumák, melyeket az utóbbi időszakban gyakran hallok. Pár héttel ezelőtt az egyik ismerősöm összehozott egy fickóval, akivel leültünk egy kávéra. Kezet nyújtott, illedelmesen bemutatkozott, kedvesen beszélt a pincérrel.

-       Én is újságíró vagyok! – kezdte.

-       Igen? És hová írsz?

-       A New York Timesnak – mondta, én meg félrenyeltem a kávém. (Ha a NYT-nak írt volna, akkor ismertem volna a nevét).  Míg én fulladoztam a kávétól, tolta tovább a kamudumát, hogy ő oknyomozó újságíró, és csak azért nem találok róla semmit az interneten, mert ő nagyon komoly ember, komoly üzleti múlttal, és úgy találta jónak, hogy mindent eltüntet magáról. Néztem a férfit, kortyoltam a kávém, és hallgattam a süket dumát. 

-       Azért kerestelek meg, hogy írj rólam egy cikket. Ez neked is jó, hiszen ha bejön a projekt, már csak a Forbesnak fogok nyilatkozni, nem a magadfajta újságíróknak. 

-       Akkor érezzem magam megtisztelve? – kérdeztem ironikusan, de nem vette a lapot.

-       Hát különleges anyagot kínálok, az biztos. Van egy termék, amit most kezdtem forgalmazni, és külföldiek is érdeklődnek iránta.

-       Ez tényleg rendkívül érdekes! – mosolyogtam, de ő MÉG MINDIG nem vette a lapot, valamiért azt gondolta, hogy ha engem kisstílű firkásznak tart, és ezt el is mondja, az nekem imponálni fog. Ő komolyan beszél. Tel Avivról, nemzetközi partnerekről, orosz háttérről meg a Fideszről. Az utóbbiról a végtelenségig, hogy kit ismer és kit nem. Meg a milliós tételekről. Természetesen euróban. Egy idő után meguntam, felálltam, mondtam neki, hogy  az “interjú” előtt először elolvasnám az oknyomozó riportjait, küldje már át őket, és elindultam az oviba a fiamért. A riportokat azóta sem küldte, de hívott párszor, hogy fontos szerződést fog aláírni, szeretné, ha ott lenne a média.

-       Mindenképp jelzem a kollégáim felé, de nem gondolod, hogy a magyar újságírók, khm-khm, hogy is mondjam, kisszerűek? Nem szeretnéd inkább a nemzetközi sajtót? – kérdeztem tőle.

-       Igazad van! Van ismerősöd a BBC-nél? – kérdezte, én meg leültem, vettem egy mély lélegzetet, elszámoltam tízig, próbáltam felidézni azokat a facebookos életbölcsességeket, melyek a nyugalomról szólnak, eszembe jutott az is, hogy egy úrinőnek, kétgyerekes édesanyának minden szituációban kimérten kéne viselkednie; nade nekem az sem segített, hogy felidéztem a templomban hallottakat…A fickónak fél percben összefoglaltam mindent, amit gondolok róla. Hogy pontosan hogy ragoztam a káromkodásokat, nem emlékszem, ezért nem tudom idézni.

screen_shot_2016-10-22_at_17_22_53.png

 

Ezeken az eseten kívül számtalan kóklerrel, szélhámossal, „wannabe” figurával találkoztam már. Fő területük a rendezvények utáni “VIP” fogadások. A VIP csak idézőjelesen az, hiszen pár politikuson és valódi üzletemberen kívül mindenféle szedett-vedett banda összegyűlik. De ők a legérdekesebbek, egy írónak meg pláne.

Egy hasonló eset történt Budapesten, egy menő étteremben. Ketten ültünk a barátnőmmel, ebédet rendeltünk, felhívtuk egy harmadik közös barátnőnket, akivel angolul beszéltünk. Mindezt egy negyvenes férfi figyelte végig, aki egy idő után közelebb húzódott az asztalunkhoz. Úgy csinált, mintha telefonálna:

-       10 million euro? No problem? Transfer it! Utald csak! 10 millió nem gond! – artikulálta erősen a mobiljába, aztán még hadovált Monte Carlóról, újabb 10 milliókról, Dubajról meg a jachtjáról, amit le akar cserélni. Mindeközben azt figyelte, hogy hallgattjuk-e a beszélgetést (persze, hogy hallgattuk, olyan hangosan beszélt). Miután befejezte, odalépett az asztalunkhoz, és megkérdezte, hogy rendelhet-e egy italt nekünk. Ott ültünk az üres tányérunk fölött, én majd’ megpukkadtam a nevetéstől, a barátnőm pedig nagy kerek szemekkel bámulta a fazont. Egyszer csak kitört belőle:

-       Tudod az a baj, hogy az ilyen férfiak, mint te, hozzánk maximum kertésznek jöhetnének! – mondta határozottan. A fickó sarkon fordult, és eliszkolt.

Azóta sem tudom, hogy melyik filmben szerepel ez az ikonikus mondat, de én is használtam már párszor.

screen_shot_2016-10-22_at_17_24_59.png

 

Engem nem vernek át.  Én Csallóközben nőttem fel, ahol a nagycsávók vadiúj mercikkel járnak, amit hitelre vettek, miközben az anyjukkal élnek egy szoba-konyhás panellakásban. Ahol azzal akarnak sokan sok mindent elintézni, hogy bemondják: „én ismerem az Oszit”. Ahol hetente lepottyan valami a kamionról, óra / sportcipő / villanykörte / 5kg cukor / filterestea / eredeti verszaccse - (a sor tetszés szerint folytatható). Ahol „majd odaszól az Öcsi / Zolcsi / Pityus / Pitt / Möcsi / Pöcsi” (a sor tetszés szerint folytatható).

Amióta tudjuk, hogy a leggazdagabbak szürke pólóban járnak és nem drága öltönyben, flip-flopot viselnek és nem méretre készített bőrcipőt, máshogy kéne menőzni. Menő autója leasingre ma már bárkinek lehet, hangosan telefonálni csak a hülyék szoktak és amúgy is, pénzzel menőzni annyira old school.

screen_shot_2016-10-22_at_17_26_22.png

 

süti beállítások módosítása